måndag 19 november 2012

Comédia Infantil

Har precis läst ut denna bok Comédia Infantil
skriven av Henning Mankell.


En sorglig, hemsk men vacker bok. En berättelse jag kommer att minnas.

Så här står det på baksidan av boken:

"I en afrikanskhamnstad står en ensam man om natten på ett tak till en teater och ser ut över staden.
Vid hans fötter, på en smutsig madrass, ligger en döende pojke, mager och medfaren.
Det är Nelio, gatubarn och profet, som bara tio år gammal redan besitter en gammals man klokhet och visdom. Men vem är han egentligen? Var kommer han ifrån? Vem är det som skjutit ner honom på den tomma teaterscenen? Och varför?
Under nio nätter berättar Nelio sitt livs historia för den man som burit upp honom på taket, alltmedan hans liv sakta rinner ut. Det är en hemsk, vacker och fascinerande historia som börjar med att Nelio kommer till staden, på flykt undan en fruktansvärd katastrof.
Hans berättelse leder oss genom kärlekens, barbariets och okuvlighetens växlande landskap.
I hans tioåriga medvetande formar sig en bild av den tid och den värld som är vår. En historia svår att glömma."
 
Helt klart läsvärd.
Jahapp nu var jag utan något att läsa då, ja, eller jag har några olästa böcker
här hemma men ingen jag riktigt känner för just nu.
Därför gick jag ut på Adlibis igår kväll för att hitta något att läsa.
Klickade hem några böcker, 11 st närmare bestämt ,
så nu är det bara att invänta bokpaketet.
 
Ha en trevlig dag// Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar