lördag 27 oktober 2012

Knäckebröd

En kväll här i veckan prövade jag att baka hårdbröd för första gången.
Googlade fram ett recept där det behövdes dessa ingidienser till en plåt knäckebröd.


2 dl rågmjöl
1 dl sesamfrön
(nu hade jag inga sesamfrön hemma så jag tog psylliumfrön istället)
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja/, matolja
 
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke och häll 2 1/2 dl kokande vatten över allt och rör om allt igen.
Lägg ett bakplåtspapper på en påt och fördela smeten på hela plåten.
Lättast att ha plastpåsar på händerna och trycka ut smeten.



När du plattat ut den så tunt du kan ta en slickepott och skär den i rutor.
Strö sedan flingsalt över allt.och in i ugnen 60 -75 min.
Ta ut och låt svalna.



Jag tycker brödet blev riktigt gott och ska absolut göra det flera gånger.
Men nästa gång ska jag se till att ha sesamfrön hemma så jag får smaka det ursprungliga receptet.

Lördag idag, härligt att vara ledig.
Önskar dig en bra dag// Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar